Régi KATA után hogyan tovább?! Teszi fel a kérdést nagyjából 300-450 ezer ember a frissen kijött törvényi változásokra pihenve néhány napot. A kérdés kissé ijesztő, a válasz pedig korántsem egyszerű. Vegyük számba, milyen lehetőségeink vannak!
Miért is szerettük a régi katát? Az egyszerű adminisztráció és a hihetetlenül olcsó kereseti lehetőség édes párosítása, ugye. Nem kellett tartós kapcsolatot ápolni a könyvelővel, egy-egy rövid tanácsadással, telefonhívással meg lehetett úszni, mert hát ki szeret rendszeresen egy könyvelővel egyezkedni? Úgy tűnik, ennek lesz most vége. Vagy mégsem?
Ami nagyjából biztos, hogy minden régi katásnak lesz valamilyen teendője a törvényi változások kapcsán. Annak is, aki a(z új) KATA törvény szerint kívánja folytatni tevékenységét. A legtöbben nem fognak tudni megúszni egy közös kávét a könyvelőjükkel a hogyan továbbról.
A helyzet az, hogy amilyen faék egyszerűségű volt a régi KATA, annyira bonyolult lesz most a helyzet. Nincsen egy kaptafa, egy előre megírt forgatókönyv, amit rá lehetne húzni mind a 300-450 ezer vállalkozásra. Ahány eset, annyi megoldás. Vajon kinek melyik opció lesz a tuti?

ÚJ KATA
Új KATÁ-ban szeretnéd folytatni a tevékenységed? Ez azt kívánja meg tőled, hogy
- egyéni vállalkozó légy (tehát pl. a korábban katás Bt-k kiestek),
- csak magánszemélyeknek számlázz (kivéve, ha taxis vagy), valamint
- ez legyen a főfoglalkozásod.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy ha főállásod van valahol (a napi 8 órás munkaviszony praktikusan ennek felel meg), akkor már buktad is az új katát. Nem választhatod még akkor sem, ha szívesen fizetnéd meg a havi 50 ezret. Nyugdíjas vagy? Esetleg nappalin tanulsz? Sajnos ugyanez a helyzet: más megoldás után kell nézned, az új KATA neked nem opció.
Ha viszont sikerül megfelelni az új KATA feltételeinek, akkor is jobb ha tudod, hogy be kell jelentkezni az új törvény hatálya alá 2022. szeptember 25-tel bezárólag, mert a régi törvény (azaz a régi KATA) megszűnik létezni 2022. augusztus 31-el. Jó hír, hogy az adminisztráció egyszerűsége nem változik, tehát ha korábban sem fizettél könyvelőnek, akkor nyert ügyed van.
És akkor nagyvonalakban az új KATA számai, mert itt is van változás: A korábbi 12 millió Ft-os éves bevételi határt 18 millió Ft-ra emelték, a havonta fizetendő tételes adó mértékét azonban nem bántották, az továbbra is 50 ezer Ft lesz (a 25 és a 75 ezres lehetőségeket viszont törölték). Ha áfamentesen állítottad ki eddig a számláid, akkor azért arra figyelj, hogy az alanyi adómentesség határa továbbra is 12 millió Ft, tehát ha éves szinten ezt túlléped, akkor már te is csak áfásan tudsz majd számlázni.
MUNKAVÁLLALÓ
Vegyük azt az esetet, amikor valaki „kényszer-katásként” működött, azaz nézzük, milyen lehetősége van annak, aki bújtatott munkavállalás alanya volt. Ők sajnos biztosan nem választhatják az új katát, hiszen cégnek nem számlázhatnak be. Nekik (illetve a foglalkoztatójuknak) fog fájni a legjobban a régi KATA eltemetése, ha úgy döntenek, hogy munkavállalóként foglalkoztatják tovább korábbi katás „partnerüket”.
Az alábbi diagram szemlélteti, hogy milyen óriási szakadék húzódik a KATA, illetve a munkaviszony adóterhei között. A KATA esetében teljesen mindegy volt, hogy 200 vagy 500 ezret, esetleg a KATA éves keretét kihasználva közel 1 milliót akart valaki havonta hazavinni, ugyanúgy 50 ezer Ft-ot kellett az államkasszába befizetnie havi szinten (illetve némi iparűzési adót). Ezzel szemben egy munkavállaló alkalmazása óriási adófizetéssel jár ehhez képest. Minél nagyobb a fizetés, annál magasabb a közteher is. Ezért is lesz ez fájdalmas sokaknak, ha legálisan igyekeznek megoldani a helyzetet.

Persze azért ne felejtsük el, hogy akadnak olyanok bőven, akik szeretik a munkavállalás kényelmét, kiszámíthatóságát és biztonságát. Jó esetben minden hónapban megkapod a fizetésed, el tudsz menni nyugodtan szabira, táppénzre vagy szülni, fizetik az államkasszába a nyugdíjadnak valót, de kirakni sem tudnak csak úgy, egyszerűen, egyik napról a másikra. Arról nem beszélve, hogy a jövedelmeddel kapcsolatos adminisztrációt a munkáltatód és a NAV intézi karöltve. Szóval, ha ez tetszik neked, akkor nyugodtan vállalj munkát alkalmazottként! (Csak legyen, aki fizeti ennek terheit…)
EKHO
Ha tovább vesszük sorra a kínálkozó lehetőségeket, akkor következik az EKHO intézménye. Hiszen az is előfordulhat, hogy a „kényszer katásunk” valamilyen alkotó tevékenységet végez „partnerének”. Ő akkor kapásból könnyebb helyzetben van, mint egy mezei alkalmazott, ugyanis létezik a munkavállalásnak egy könnyített, gazdaságosabb verziója, ez az EKHO (egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás). A régi katához ugyan nem ér fel, de a jelenleg játszó alternatívák mellet simán labdába rúg. Viszont ezt csak kiváltságosok választhatják: a törvény által felsorolt művészetek, média, illetve sport területén tevékenykedő egyének (pl. grafikusok, tv-nél, rádióknál, színház- és filmiparban dolgozó alkotóművészek).
ÁTALÁNYADÓZÁS
És akkor nézzük az átalányadózást dióhéjban, hiszen valószínűleg tömegek fognak ennél a megoldásnál kikötni. Akkor opció ez neked, ha egyéni vállalkozó, esetleg őstermelő vagy. Éves szinten a bevételi plafon jelenleg 24 millió Ft, de kiskereskedőknek (webshopoknak) ez már 120 millió Ft, ami nem is rossz. Jó hír, hogy ennél az adózási módnál vannak adott és érvényesíthető kedvezmények, de a költségek „elszámolása” is egyszerűsített. A bevétel-jövedelem pontos kiszámítása viszont nem a legegyszerűbb, rengeteg mindentől függ, ráadásul nem is egyenletes havonta, még ha a bevételed ugyanannyi is. Szintén nem örömteli, hogy itt minden hónapban foglalkozni kell az adók és járulékok számítgatásával, illetve be is kell azt vallani, és meg is kell fizetni. Nagy valószínűséggel nem is ugyanannyi lesz az adók és járulékok összege minden hónapban, így még automatikus utalás sem állítható be a netbankunkban. Bonyolódik tehát az adminisztráció, de mindezek ellenére sokak számára ez lesz a legolcsóbb és leginkább vállalható konstrukció a régi KATA után.
VÁLLALKOZÓI SZJA
Szóba jöhet még választási lehetőségként az egyéni vállalkozók esetében a vállalkozói SZJA. Erre túl sok szót/betűt nem is fecsérelnék, hiszen itt semmiképpen sem lehet megúszni a könyvelőt (hacsak nem magad vagy az), mert ennek az adminisztrációja nem piskóta. Ebben a rendszerben semmi egyszerű nincsen, ráadásul olcsónak sem igazán mondható. Cserébe, mondjuk, nincsen bevételi korlát, tehát 24 millió Ft felett is ér számlát kiállítani. Ez a verzió az átalányadóban felajánlottnál magasabb költségaránynál, másodállásban vagy nyugdíjasoknak érheti meg, de ezekben az esetekben is csak bizonyos bevételi összegnél. Szóval, nem ússzuk meg a számolgatást.
TAO, KIVA
És akkor még szóba jöhet a társasági adós vagy a kivás adófizetés is (pl. Bt., Kft. formájában), de ez már tipikusan több munkavállalót foglalkoztató, nagyobb bevétellel rendelkező vállalkozások esetében jön szóba. Ehhez már nélkülözhetetlen a könyvelői támogatás, illetve az adók és járulékok is lényegesen magasabbak, szóval kevésbé mondanám a régi KATA lehetséges alternatívájának.
Összefoglalás, jótanácsok
A törvény még nagyon friss, a részletszabályok még nincsenek kidolgozva, a pontos teendők sok esetben még kérdésesek. Nem egyszerű tehát a helyzet, mégsem ülhet senki a babérjain, hiszen valami mellett le kell tenni a voksot. Javaslom, hogy ne essetek pánikba, ne kapkodjatok, illetve mindenképpen egyeztessetek a könyvelőtökkel vagy más hozzáértővel! A netes kalkulátorok nagyon okosak ugyan, de mégsem tudnak minden élethelyzetre megfelelő választ adni, nehogy ezen bukjatok egy rakás pénzt! Arról nem beszélve, hogy a régi KATA lezárását is érdemes okosan csinálni. Ebben sem árt, ha valaki segít.
Ahhoz, hogy egy szakember érdemben tudjon nektek segítséget nyújtani a jövőt illetően, legalább az alábbi dolgokat kellene számba vennetek:
- mennyi bevétellel számolhattok havi/éves szinten
- milyen a bevétel eloszlása éven belül
- kik a partnereitek
- milyen költségszinttel dolgoztok
- milyen tevékenységeket végeztek
Igénybe vehető kedvezmények kapcsán is fogtok valószínűleg kérdéseket kapni (pl. első házasok kedvezménye, családi adókedvezmény, valamilyen tartós betegség miatt érvényesíthető személyi kedvezmény, stb. érvényesíthető-e a ti esetetekben), de az is biztosan szóba fog kerülni, hogy van-e főállásotok vagy esetleg nyugdíjasok vagytok. Szerencsére, az ilyen kérdésekre jó eséllyel előzetes felkészülés nélkül is fogtok tudni válaszolni.
Szóval, matekozásra fel, kérjetek segítséget! Aztán, ha már van egy jó döntés a hogyan továbbról az adók megfelelő optimalizálásával, a megnövekedett adminisztrációval is fogtok tudni mit kezdeni, ne csüggedjetek!